Lapsettomuushoidot

maanantai 13. huhtikuuta 2020


Asia, joka on lähellä sydäntäni on lapsettomuushoidot ja haluan jakaa tästä kipeästä asiasta omaa tietoani ja rikkoa sitä käsitystä, että lapsettomuus ja lapsettomuushoidot olisivat jollain tavalla tabu.

Itse sain selville entisessä avioliitossani, että minä en voi saada kovin helposti lapsia ilman hoitojen avustusta. En erittele sen tarkemmin miksi en voi saada helposti lapsia, koska se ei ole se tärkeä asia tässä. Minä kerroin heti asiasta lähimmille ihmisilleni ja vain yksi ystäväni otti asian hyvin. Muilta sain säälittäviä kommentteja esimerkiksi "niin, kun sinussa on tuommoinen vika". Silloinen avioliitto ajautui eroon, koska ex-mieheni ei todellakaan suhtautunut asiaan kannustavalla tavalla. Tämä satuttikin todella paljon ja häpesin alkuun sitä, että minä en saa jälkeläisiä ihan tuosta noin vaan. Päätin kuitenkin nousta asian yläpuolelle, koska minä en tätä itselleni tilannut ja asiaan on apuja: lapsettomuushoidot.

Nykyinen mieheni otti asian hyvin ja on ollut todella kannustava hoitojen aikana. Pelkäsin alkuun kuinka hän suostuu menemään tutkimuksiin, koska ex-mieheni laittoi tässä kohtaa stopin. Onneksi kaikki miehet eivät ole kuitenkaan samanlaisia ja mieheni meni mieluusti tutkimuksiin, mitkä vaaditaan, että pariskunta voi päästä hoitoihin.

Lapsettomuushoidot vievät aikaa ja ne vaativat malttia. Vaikka hoidot ovat usein tehokkaita niin nekään eivät ole mitään taikoja. Meillä meni vajaa kaksi vuotta hoitojen aloituksesta siihen, että tulin raskaaksi. Alkuun tuntuu, ettei mikään etene, koska alkuun kuuluu niin paljon erilaisia tutkimuksia. Sitten, kun pariskunta on tutkittu niin aletaan miettimään sopivaa hoitolinjaa. Meillä "riitti" lääkkeellinen ovulaatio induktio, josta seuraava vaihe olisi ollut inseminaatio. Lapsettomuushoidoissa pitää olla valmis menemään hoitolinjausta eteenpäin, jos suunnitellut asiat eivät tuo tulosta. Me olimme tähän varautuneet ja itse olin jo henkisesti varautunut siihen, että raskaus tulee olemaan vielä pidemmän matkan ja ajan päässä.

Lapsettomuudesta kärsivät saavat usein lukea ja kuulla mitä inhottavampia lauseita liittyen raskauteen tai hoitoihin. Minä listasin muutaman lauseen ylös, joihin itse törmäsin ennen raskaaksi tulemista. Nämä lauseet todella saivat minut näkemään punaista:
"Tulin vasta toisesta kierrosta raskaaksi, niin nyt tiedän, mitä lapsettomuudesta kärsivät ihmiset joutuvat kokemaan."
"Minä tulen raskaaksi, kun mies vain vähän vilkaisee minua."
"Miksi sinä et tee lasta, kun ikää on jo kohta 30v?"
"Kaverit ihan ihmettelee kuinka hedelmällinen olenkaan, kun tulen niin helposti raskaaksi."

Sekin on yksi syy miksi haluan tuoda lapsettomuutta julki on se, että ihmiset oikeasti miettisivät mitä sanovat. Moni on hämmästellyt, kun olen niin avoimesti puhunut lapsettomuudestani, mutta miksi en puhuisi? Minä en asialle voi mitään ja se ei tee minusta huonompaa ihmistä. Elämme kuitenkin 2020 vuotta, joten voisi kuvitella, että tämäkään asia ei olisi enää niin ihmeellinen. Kuitenkin tahaton lapsettomuus on aika yleistä.

Minä olen todella kiitollinen lapsettomuushoidoista, mitkä Suomessa ovat todella hyviä ja niihin pääsy ei mielestäni ollut työn ja tuskan takana. Olen myös kiitollinen niistä ammattilaisista, jotka ovat töissä lapsettomuuspuolella. Itse en ainakaan joutunut kokemaan hoidoissa käydessäni sellaista tunnetta, etten minä riittäisi tämmöisenä kuin olen. Sain vastauksia kysymyksiin, mitkä askarruttivat hoitojen aikana ja kaikki selitettiin yksinkertaisesti. Oli myös ihana nähdä varhaisultrassa lääkärin onnellinen ilme, kun hän ultralla löysi muutaman viikon ikäisen alkion. He, jotka lapsettomuushoitojen puolella työskentelevät, tekevät varmasti sitä hommaa sydämellä.

Lapsettomuus ei ole vika, kukin olemme erilaisia ja jotkut ovat vain tältä osa-alueelta erilaisia. Pidetäänhän se mielessä :).


Lähetä kommentti